در مسیر پژوهش در آموزش علوم پزشکی، شناخت دقیق ابزارها، روشها و مسیرهای علمی پژوهشی، یکی از نخستین گامهاست. در این بخش تلاش کردهایم با زبانی روان و کاربردی، شما را با انواع مطالعات پژوهشی و اصطلاحات کلیدی دنیای پژوهش آشنا کنیم. چرا که یکی از اهداف شبکه توانا، پیش بردن پروژههایی متنوع، هدفمند و مبتنی بر روشهای درست تحقیقاتی است.
در شبکه توانا، انواع گوناگونی از مطالعات در حوزه آموزش علوم پزشکی، همزمان و در کنار یکدیگر پیش میروند؛ از مرورهای نظاممند و متاآنالیز گرفته تا اسکوپینگ ریویو، نریتیو ریویو و مطالعات تجربی. ما معتقدیم هر مسئله پژوهشی، ابزار و مسیر خاص خود را میطلبد؛ بنابراین شناخت این ابزارها برای اعضای شبکه، گام ضروری در جهت ورود حرفهای به دنیای پژوهش است.
در همین راستا، مجموعهای از محتواهای آموزشی تصویری توسط «کارگروه پژوهش در آموزش علوم پزشکی کمیته مرکزی دانشجویی توسعه آموزش علوم پزشکی وزارت بهداشت» تهیه شده است. این کارگروه با رویکردی سادهسازیشده و در عین حال علمی، تلاش کرده مفاهیم تخصصی پژوهش را به زبانی قابلفهم برای تمامی دانشجویان علوم پزشکی در سراسر کشور بازگو کند.
در ادامه این پست، میتوانید این مجموعه را مشاهده کنید که شامل معرفی انواع مطالعات مرور روایتی (نریتیو ریویو)، مرور نظاممند (سیستماتیک ریویو)، اسکوپینگ ریویو، متاآنالیز، و همچنین اصطلاحات پرکاربرد پژوهشی همچون Impact Factor، H-index، Cite Score، و … است.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
مطالعه این محتوا نهتنها درک بهتری از فرآیند پژوهش به شما میدهد، بلکه کمک میکند با دیدی دقیقتر، وارد فضای علمی پژوهش در آموزش علوم پزشکی شوید.
📚 حال که با ابزارهای پژوهش آشنا شدید، وقت آن رسیده که در ادامه، با مجموعهای از برترین ژورنالهای بینالمللی آموزش علوم پزشکی نیز آشنا شوید…
Medical Education
![]()
جزو ده درصد برتر ژورنالهای جهان (بر اساس SNIP)
Publisher/Holder: Wiley, ProQuest
Impact Factor: 4.900 (Q1)
CiteScore: 8.40 (Q1)
H-Index: 162
Indexed in: ISI, Scopus, Pubmed
Country: United Kingdom
2023 Acceptance rate: %14
2023 Submission to first decision: 4 days
2023 Submission to acceptance: 108 days
Aim and Scope
نشریه Medical Education به دنبال آن است که به برترین مجله بینالمللی در زمینه آموزش حرفههای سلامت تبدیل شود و مطالبی با بالاترین کیفیت منتشر کند که مسائل و دیدگاههای جهانی یا بحثبرانگیز را منعکس کنند.
این مجله مقالات با کیفیت بالا در تمامی جنبههای آموزش حرفههای سلامت را استقبال میکند، از جمله آموزش در مقطع کارشناسی، آموزش در مقطع تحصیلات تکمیلی، توسعه حرفهای مداوم و آموزش بین حرفهای.
Perspectives on Medical Education
![]()
جزو پنج درصد برتر ژورنالهای جهان (بر اساس SNIP)
Publisher/Holder: Springer
Impact Factor: 4.800 (Q1)
CiteScore: 5.70 (Q1)
H-Index: 42
Indexed in: ISI, Scopus, Pubmed
Country: Netherlands
2023 Acceptance rate: %18
2023 Submission to acceptance: 144 days
Aim and Scope
نشریه Perspectives on Medical Education خود را در نقطه تلاقی پویا میان پژوهشهای آموزشی و آموزش بالینی قرار میدهد. این جایگاه منحصر به فرد منعکسکننده مأموریت نشریه برای حمایت و غنیسازی همکاریهای علمی بین پژوهشگران آموزشی و مربیان بالینی، و پیشبرد دانش نوین در زمینه روشهای آموزش بالینی است. در راستای این مأموریت، نشریه مقالات پژوهشی اصیل حاصل از همکاریهای علمی بین کلینیسینها، معلمان و پژوهشگران را استقبال میکند و همچنین مقالاتی که منابعی را برای توسعه توانایی جامعه در انجام چنین پژوهشهای مشترکی ارائه میدهند. مخاطبان این نشریه شامل پژوهشگران و متخصصان عملی است: پژوهشگرانی که تمایل دارند سوالات چالشبرانگیز در زمینه آموزش حرفههای سلامت را بررسی کنند و معلمان بالینی که میخواهند هم در عمل خود پیشرفت کنند و هم برای خود نقش همکاری در نوآوریهای علمی آموزشی را متصور شوند. این جامعه مخاطب که شامل پژوهشگران، کلینیسینها و مربیان است، هم بینالمللی و هم بینرشتهای است.
Medical Education Online
![]()
جزو پنج درصد برتر ژورنالهای جهان (بر اساس SNIP)
Publisher/Holder: ProQuest
Impact Factor: 3.100 (Q1)
CiteScore: 6.00 (Q1)
H-Index: 50
Indexed in: ISI, Scopus, Pubmed, DOAJ
Country: United Kingdom
2023 Acceptance rate: %15
2023 Submission to first decision: 4 days
2023 Submission to acceptance: 87 days
Aim and Scope
نشریه Medical Education Online یک نشریه با دسترسی آزاد در زمینه آموزش مراقبتهای بهداشتی است که مقالات پژوهشی، دیدگاهها، مرورها، و مستندات اولیه درباره ایدهها و روندهای جدید را منتشر میکند. هدف این نشریه انتشار اطلاعات مرتبط با آموزش و تربیت پزشکان و سایر متخصصان مراقبتهای بهداشتی است. مقالات میتوانند به هر جنبهای از آموزش و تربیت در حوزه مراقبتهای بهداشتی بپردازند، از جمله اما نه محدود به: آموزش علوم پایه، آموزش علوم بالینی، آموزش دوره رزیدنتی، نظریههای یادگیری، یادگیری مبتنی بر مسأله (PBL)، توسعه برنامه درسی، طراحی پژوهش و آمار، اندازهگیری و ارزیابی، توسعه اعضای هیئت علمی، و انفورماتیک/وب. Medical Education Online مقالات ویژه، مقالات پژوهشی، مقالات روندها، مقالات مروری، ارتباطات سریع و ارتباطات کوتاه را میپذیرد. با توجه به افزایش اخیر در تعداد ارسال مقالات، این نشریه در حال حاضر نامه به سردبیر نمیپذیرد.
BMC Medical Education
![]()
جزو ده درصد برتر ژورنالهای جهان (بر اساس SNIP)
Publisher/Holder: ProQuest
Impact Factor: 2.700 (Q1)
CiteScore: 4.90 (Q1)
H-Index: 90
Indexed in: ISI, Scopus, Pubmed, DOAJ
Country: United Kingdom
2023 Submission to first decision: 29 days
2023 Submission to acceptance: 191 days
Aim and Scope
نشریه BMC Medical Education یک نشریه با دسترسی آزاد است که مقالات پژوهشی اصیل و داوریشده در زمینه آموزش و تربیت متخصصان مراقبتهای بهداشتی را منتشر میکند. این نشریه از مطالعاتی که بر روی دانشجویان و حرفهایها در تمامی سطوح آموزشی، جنبههای مرتبط با ارائه آموزش و سایر موضوعات مرتبط با آموزش انجام میشود، استقبال میکند.
Journal of Medical Education and Curricular Development
![]()
Publisher/Holder: Sage
Impact Factor: 2.000
Indexed in: ESCI (ISI), Pubmed, DOAJ
Country: United Kingdom
Aim and Scope
نشریه Journal of Medical Education and Curricular Development بر انتشار اطلاعات بهروز در مورد روشهای آموزشی در پزشکی و توسعه شیوههای نوین برنامه درسی تمرکز دارد. علاوه بر این، این نشریه به مقالاتی دسترسی میدهد که هدف آنها کمک به مدرسان در ارزیابی توسعه برنامههای درسی و پیشرفتهای اخیر در روشهای آموزشی، یادگیری فردی، و ارزیابی دانشجویان و اعضای هیئت علمی است.
این نشریه بر آموزش پزشکی و توسعه برنامههای درسی، شامل آموزش علوم پایه، بالینی، و تحصیلات تکمیلی پزشکی تمرکز دارد. مقالاتی برای انتشار در نظر گرفته میشوند که به ارزیابی روشهای نوین برای بهبود برنامههای درسی موجود، طراحی مواد درسی جدید برای جذب مؤثرتر دانشجویان، اثربخشی فرمتهای آموزشی گسترده در مقایسه با یادگیری گروهی کوچک برای بهبود آموزش، ارزش ارزیابیهای یادگیری مستقل در آموزش، و روشهای بهبود آموزش مؤثر در کلاس میپردازند. حوزههای خاصی که این نشریه بر آنها تمرکز دارد شامل موارد زیر است:
- رویکردهای نوآورانه به آموزش و یادگیری در فرمتهای گروه بزرگ و کوچک.
- ارزیابی و ارزشیابی نوین دانش، مهارتها، و نگرشها نسبت به آموزش حرفهای.
- آموزش حرفهای و توسعه، شامل توسعه آموزش مداوم (CME)، دورههای آنلاین، و تمرینات آموزشی مبتنی بر اینترنت.
- ادغام برنامههای درسی علوم پایه و بالینی و آموزش.
- اثربخشی یادگیری مستقل به عنوان ابزاری در آموزش پزشکی.
- اثربخشی یادگیری مبتنی بر تیم به عنوان ابزاری در آموزش پزشکی.
- نقش یادگیری مبتنی بر مسئله در آموزش پزشکی.
- رابطه متقابل بین برنامههای درسی علوم پایه و برنامههای درسی علوم بالینی.