در دنیای پرشتاب علوم پزشکی امروز، آموزش دیگر محدود به کلاس درس یا فعالیتهای سنتی نیست. بلکه نیازمند نگاهی نو، همکاریهای بینرشتهای، و پژوهشهای نوآورانه است. شبکه توانا با همین نگاه شکل گرفته است؛ شبکهای دانشجویی زیر نظر معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که تمرکز آن بر تحقیق و ایدههای نوآورانه آموزشی (توانا) است.
توانا یک ساختار منحصر بهفرد برای رشد، یادگیری، و همکاریهای علمی در زمینه پژوهش در آموزش علوم پزشکی ایجاد کرده است؛ ساختاری که به گونهای طراحی شده تا پژوهش در آموزش علوم پزشکی را در سطح ملی ارتقا دهد و زمینهساز تعامل فعال میان دانشجویان علاقهمند، پژوهشگران جوان، و اعضای هیئت علمی محترم دانشگاههای علوم پزشکی در سراسر کشور باشد.
چرا توانا؟
هدف از شکلگیری توانا، فراتر رفتن از مرزهای دانشگاهی و فراهم کردن بستری برای مشارکت چندسطحی در پروژههای آموزش علوم پزشکی است. هر پروژه در توانا بهگونهای طراحی میشود که ترکیبی از اعضا در سه سطح مختلف از دانشگاههای گوناگون کشور را در خود جای دهد:
- اساتید، اعضای هیئت علمی فعال و شاخص و اعضای کمیته دانشآموختگان جهت پایش، ارائه مشاوره، با هدف افزایش کارایی فرآیند توانا (خبرگان)
- افراد دارای رزومه و عملکرد شاخص در حوزههای آموزش پزشکی، پژوهش در آموزش و ایدهپردازی در این زمینه که وظیفه نظارت، مدیریت و منتورینگ طرحهای پژوهشی را برعهده خواهند داشت (خبرگان همتا)
- اعضای همکار که ضمن یادگیری اصول حرفهای پژوهش، به تقویت رزومه پژوهشی خود در زمینه تحقیقات آموزش علوم پزشکی خواهند پرداخت.
طرحها از کجا میآیند و چگونه اجرا میشوند؟
پروژههای تحقیقاتی در زمینه آموزش علوم پزشکی به دو روش وارد چرخه اجرایی توانا میشوند:
- پروژههای پیشنهادی از سوی هسته مرکزی یا کارگروه پژوهش در آموزش علوم پزشکی کمیته دانشجویی توسعه آموزش علوم پزشکی وزارت بهداشت که به صورت دورهای روی سایت توانا بارگذاری میشوند و فراخوان عضوگیری آنها آغاز میگردد.
- طرحهای پیشنهادی از سوی دانشجویان علاقهمند که پس از بررسی و تأیید توسط هسته مرکزی، امکان عضوگیری و اجرا پیدا میکنند.
در هر دو مسیر، فرایند اجرا زیر نظر مستقیم هسته مرکزی و با بهرهگیری از ظرفیتهای بیندانشگاهی پیش میرود.
ارتباطات پژوهشی گستردهتر از همیشه
یکی از مزایای منحصربهفرد توانا، فراهم آوردن بستر همکاری میان دانشجویان و اساتید از دانشگاههای مختلف کشور است. این مسئله، نهتنها محدودیتهای معمول پژوهشهای تکدانشگاهی را از بین میبرد، بلکه امکان استفاده از جامعههای آماری بزرگتر و طراحی مطالعات با قدرت علمی بالاتر را فراهم میسازد.
برای اطلاعات بیشتر…
برای آشنایی دقیقتر با ساختار، ارکان، و قوانین عضویت در شبکه دانشجویی توانا، میتوانید فایل اساسنامه شبکه توانا را که در انتهای همین پست قرار گرفته، مطالعه کنید.
اگر شما هم علاقهمند به حضور در مسیر توسعه آموزش علوم پزشکی هستید، ما از شما دعوت میکنیم تا در یکی از سطوح همکاری توانا، ثبتنام کرده و عضو این شبکه ملی شوید.
با توانا، در کنار هم، مسیر آموزش علوم پزشکی را با پژوهش معنا خواهیم کرد.