مطالعه نظاممند متون، جستجو در پایگاههای داده علمی، تحلیل آماری دادهها
توضیحات
با توجه به رشد سریع روشهای آموزش مجازی و ترکیبی، انجام یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز برای مقایسه اثربخشی یادگیری ترکیبی با یادگیری آنلاین در آموزش پزشکی ضروری است. در این پروژه، با جستجو در پایگاههای علمی معتبر (PubMed، Scopus و Web of Science)، مطالعات مرتبط گردآوری میشود و دادههای آماری (نمرات دانش، مهارتها و رضایت دانشجویان) استخراج و تحلیل میشوند. نتایج با استفاده از متاآنالیز کمی بررسی شده و اختلاف اثربخشی دو روش آموزشی مشخص خواهد شد
هدف اصلی
بررسی و مقایسه اثربخشی یادگیری ترکیبی و یادگیری آنلاین در آموزش پزشکی از طریق مرور سیستماتیک و متاآنالیز
اهداف فرعی
جرای جستجوی جامع در پایگاههای علمی برای گردآوری مطالعات تجربی و مروری.
استخراج و طبقهبندی دادههای کلیدی از مطالعات شامل دانشجویان پزشکی.
محاسبه اندازه اثر یادگیری ترکیبی در مقایسه با یادگیری آنلاین و تحلیل آماری نتایج.
تحلیل اختلاف نتایج بر اساس متغیرهایی نظیر مقطع تحصیلی دانشجویان، رشته تخصصی و ابزارهای آموزشی مورد استفاده
ضرورت انجام
پس از همهگیری COVID-19، آموزش پزشکی بهطور فزایندهای به شیوههای ترکیبی روی آورده است. این رویکرد مزایایی چون کارایی بالاتر، دسترسی بیشتر دانشجویان و صرفهجویی در هزینه را فراهم میکند. مطالعات قبلی نشان دادهاند که یادگیری ترکیبی نسبت به روشهای سنتی منجر به نتایج شناختی بهتری میشود. با این حال، شواهد مقایسه مستقیم اثربخشی یادگیری ترکیبی و کاملاً آنلاین محدود است. این پروژه با مرور نظاممند منابع موجود، خلا دانشی حاضر را پر خواهد کرد
نوآوریها
مقایسه مستقیم روشهای یادگیری ترکیبی و تماماً آنلاین در حوزه آموزش پزشکی (که تاکنون کمتر مورد بررسی قرار گرفته است).
استفاده از متاآنالیز برای یکپارچهسازی کمّی شواهد علمی و تعیین اندازه اثر دقیق.
تحلیل چندبعدی نتایج آموزشی (دانش، مهارتها، رضایت) و ارائه تفسیر همهجانبه از یافتهها.
بررسی نقش متغیرهای زمینهای (مانند مقطع تحصیلی و رشته تخصصی) در اثربخشی روشها.
ارائه پیشنهادهای عملی مبتنی بر شواهد برای طراحی دورههای ترکیبی در آموزش پزشکی
حوزههای تخصصی
کلمات کلیدی
اطلاعات زمانی
- مدت زمان: 6 ماه
- ساعت کار هفتگی: 10 ساعت
-
روزهای کاری:
Warning: array_map(): Expected parameter 2 to be an array, null given in /home/scmedir/tavana/portal/projects/view.php on line 210
Warning: implode(): Invalid arguments passed in /home/scmedir/tavana/portal/projects/view.php on line 211
اطلاعات تیم
- حداقل تعداد اعضا: 4 نفر
- حداکثر تعداد اعضا: 8 نفر
- تعداد فعلی: 6 نفر
مهارتهای مورد نیاز
| مهارت | سطح | تعداد مورد نیاز | تعداد تکمیل شده |
|---|---|---|---|
| مطالعه نظاممند متون، جستجو در پایگاههای داده علمی، تحلیل آماری دادهها | حرفهای | 8 |
|